Kennis verwerven

Willen weten wat bekend is 

Veel begeleiders en docenten zijn op zoek naar manieren om de theorie dichter bij de praktijk te brengen en uit de greep van het klassikale systeem van onderwijzen te komen. Maar er zijn ook mensen die juist de voorkeur geven aan een goed gestructureerde manier van kennisoverdracht. Zij leren vaak goed in een helder opgebouwde settings waarin doelen zijn gesteld en waar het onderwijs wordt verzorgd door “vakmensen”, docenten die hun vak goed beheersen, over dieptekennis beschikken, op de hoogte zijn van recente ontwikkelingen. 

Kennisoverdracht staat overigens niet gelijk aan formeel leren. Deze leerders zijn ook thuis te vinden met een vakboek op de bank. Kennis speelt een belangrijke rol; weten van de hoed en de rand; kennisnemen van wat al bekend is, voordat je ermee aan de slag gaat. “Fouten moet je voorkomen.” Lukt dat niet, dan is dat een signaal van verkeerde planning, slechte voorbereiding of onvoldoende kennis. Deze lerenden weten wat ze willen weten; ze richten hun leren op het bereiken van een concreet eindresultaat in heldere tussenstappen.