Ontdekken

In het diepe springen 

Ontdekkend leren gaat ervan uit dat leven en leren synoniemen zijn. Leren doe je niet alleen tijdens een opleiding, leren doe je continu. Niet leren bestaat niet. Dit bewustzijn maakt dat mensen veel leren uit de dagelijkse gang van zaken en de onverwachte gebeurtenissen die zich voordoen. Leren in een officiële leersituatie (zoals een opleiding of workshop) is vaak te beperkend, te gestructureerd. Een grote mate van vrijheid is belangrijk.

Deze lerenden zoeken graag hun eigen weg. Dat hoeft niet noodzakelijkerwijs de meest efficiënte weg te zijn, als het maar de meest interessante is. Een “ontdekker” zoekt naar inspiratie en betekenis en haalt dit uit zijn omgeving, onverwachtse gebeurtenissen, vrienden, omstanders, en dergelijke. Kennis is wat je er zelf van maakt. Wat voor jezelf betekenisvol is, blijft hangen en wordt gebruikt. Een begeleider van het leerproces is niet nodig, maar een inspirerend “docent” of “begeleider” wordt serieus genomen.

Deze lerenden zijn vaak herkenbaar aan een drang naar eigen oplossingen “maken”, zelf willen uitvinden. Ze kunnen in eerste instantie chaotisch overkomen. Fouten horen erbij en houden je alert, maar het is niet zinvol daar te lang in te blijven hangen. Kost iets te veel moeite, dan weet je dat je een andere richting uit moet.